Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to program spotkań dla rodzica, opiekuna, wychowawcy, czyli każdego kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami, bez względu na ich wiek.
Głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń - to małe kroki ku głębszej relacji i wzmocnieniu poczucia bliskości. To także nauka dialogu i kształtowania więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Główne motto „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców" brzmi: wychowywać to kochać i wymagać.
Czas trwania: 10 spotkań (1x w tygodniu przez kolejne 10 tygodni) trzygodzinnych. Łącznie 30 godzin.
Terminy zajęć: do ustalenia, po zawiązaniu się grupy.
Miejsce zajęć: Punkt Konsultacyjny w Czechowicach-Dziedzicach, Urząd Miejski, Plac Jana Pawła II 2 (nad bankiem PKO, III piętro).
Adresaci: rodzice, opiekunowie, wychowawcy z terenu Gminy Czechowice-Dziedzice.
Koszty: dla mieszkańców Gminy Czechowice-Dziedzice zajęcia są bezpłatne (koszty pokrywa Gmina). Liczba miejsc jest ograniczona. Obowiązują wcześniejsze zapisy z użyciem formularza.
Realizatorzy: pedagodzy, psycholodzy posiadający uprawnienia do prowadzenia Programu, a jednocześnie wysokie kwalifikacje i wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców.
Zapisy przyjmuje Biuro ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom, Urząd Miejski w Czechowicach-Dziedzicach, Plac Jana Pawła II 2. Wypełnione zgłoszenie należy podpisać, zeskanować i wysłać na adres: ppu@um.czechowice-dziedzice.pl.
Szczegółowych informacji udziela kierownik Biura - Agnieszka Borowska-Paszek, pod numerem telefonu 32 214 71 77.
Tematyka zajęć:
Część I
Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym:
- wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
- rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
- aktywne, wspierające słuchanie,
- motywowanie dziecka do współdziałania,
- modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
- uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
- wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
- budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
Część II
Wspieranie procesu budowania wzajemnych (opartych na więzi i szacunku) relacji między dziećmi:
- rywalizacja i zazdrość między dziećmi,
- kłótnie, bójki dzieci i różne inne trudności,
- problem sprawiedliwości, ulubieńców i egoizmu,
- wpływ ról na relacje między dziećmi.
Część III
Dla rodziców i wychowawców nastolatków uwzględniająca problemy wieku dorastania:
- młodzieńczy bunt,
- pragnienie akceptacji,
- potrzeba decydowania o sobie,
- przedwczesne zainteresowanie seksem,
- narkotyki,
- niebezpieczeństwo mediów.
Pełne uczestnictwo w zajęciach uprawnia do otrzymania zaświadczenia o ukończeniu Programu oraz daje szanse na mądre, satysfakcjonujące rodzicielstwo i dobre relacje z dziećmi.
Rodzice, którzy właśnie ukończyli szkolenie, bardzo wysoko ocenili jakość Programu, zarówno pod względem treści merytorycznych, jak i pod względem kompetencji trenerek i organizacji szkolenia. Na ostatnim, podsumowującym spotkaniu, uczestnicy stwierdzili, że chcieliby zachęcić innych rodziców do udziału w Programie. Wiedza, którą zdobyli, zmieniła ich sposób postrzegania rodzicielstwa, wyposażyła ich w umiejętności stawiania granic dzieciom i mądrego wspierania ich rozwoju.