Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do treści Przejdź do stopki Przejdź do mapy portalu

Rozliczenie pomocy dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi w 2024 roku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Bielsku-Białej przygotował kompendium wiedzy dotyczące świadczeń interwencyjnych oraz nowych terminów płatności dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi. Poniżej publikujemy informacje wraz z odnośnikiem do witryny ZUS.

Świadczenie interwencyjne

Świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi było jednorazowym wsparciem w dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej. Pomoc tę otrzymali przedsiębiorcy, którzy spełnili spełniły określone warunki. Z wypłatą świadczenia interwencyjnego wiążą się konkretne obowiązki zarówno po stronie beneficjenta, jak i po stronie ZUS.  W wyniku weryfikacji udzielonej pomocy przedsiębiorca może zostać zobowiązany do zwrotu całego świadczenia lub jego części wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego, liczonymi od dnia wypłacenia.

Kiedy zwrot świadczenia interwencyjnego

Ustawa powodziowa określiła przesłanki do zwrotu świadczenia w całości lub w części.

Świadczeniobiorca będzie zobowiązany do zwrotu całości świadczenia, gdy:

  • w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestał prowadzić działalność gospodarczą albo działalność pożytku publicznego albo działalność pożytku publicznego i inną działalność odpłatną albo działalność rolniczą lub zawiesił jej prowadzenie albo nie podjął zawieszonej działalności od momentu otrzymania świadczenia interwencyjnego,
  • przynajmniej jedno z jego oświadczeń było niezgodne ze stanem faktycznym,
  • wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania wraz z dokumentacją lub protokołu, jeśli jest rolnikiem,
  • nie podda się kontroli lub będzie utrudniać kontrolę.

Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu części świadczenia, jeśli:

  • KAS poinformuje ZUS o rozbieżności między średniomiesięcznym przychodem wykazanym we wniosku, a wykazanym dla celów podatkowych,
  • podmiot nie utrzymał poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.,
  • przyznane świadczenie będzie wyższe niż wartość szkody wynikającej z oszacowania lub protokołu.

Obecnie trwa proces weryfikacji wymaganej dokumentacji oraz rozliczenia następczego wypłaconych świadczeń interwencyjnych. Jej efektem są wszczęte postępowania w sprawie nienależnie pobranego świadczenia. Na tym etapie przedsiębiorcy (świadczeniobiorcy) mogą brać czynny udział w postępowaniach. Dopiero po ich zakończeniu ZUS wyda decyzje w sprawie zwrotu w części lub w całości wypłaconego świadczenia interwencyjnego wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie.

Nowy termin płatności

Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogli złożyć do ZUS oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź. Dzięki temu mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia 2024 r. do 31 maja 2025 r. dopiero we wrześniu 2025 r. - nowy termin płatności składek został wyznaczony na 15 września 2025 r.  Do opłaconych w ten sposób składek ZUS nie doliczał odsetek za zwłokę. Jeśli przedsiębiorca nie opłacił składek w terminie do 15 września 2025 r. ZUS ma prawo podjąć działania zmierzające do ich odzyskania.

Obecnie trwa weryfikacja, czy płatnicy wywiązali się z tego obowiązku.

Do płatników, którzy nie opłacili składek, ZUS wysłał pismo wzywające do zapłaty, w którym będzie także informował o możliwości skorzystania z ulg:

  • jeżeli przedsiębiorca ma trudności w opłaceniu składek ma możliwość rozłożenia powstałego zadłużenia na raty.
  • nadal może także wystąpić z wnioskiem o umorzenie nieopłaconych należności za okres od 1 sierpnia 2024 r. do 31 maja 2025 r. - doradcy ds. ulg i umorzeń w ZUS pomogą skompletować wniosek.

Więcej informacji na stronie internetowej ZUS.

Wyłączony