„Szkoła dla Rodziców i Wychowawców" to program spotkań dla rodziców oraz opiekunów. Głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi oraz młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń - to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowania więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Główne motto „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców" brzmi „Wychowywać to kochać i wymagać".
Realizacja: po zebraniu grupy, jednak nie wcześniej niż we wrześniu/październiku 2024 r.
Czas trwania: 10 spotkań (1x w tygodniu przez kolejne 10 tygodni) przez trzy godziny. Łącznie 30 godzin.
Terminy zajęć: do ustalenia, po zawiązaniu grupy.
Miejsce zajęć: Punkt Konsultacyjny w Czechowicach-Dziedzicach, Urząd Miejski Plac Jana Pawła II 2 (nad bankiem PKO, III piętro).
Adresaci: rodzice, opiekunowie, wychowawcy z terenu Gminy Czechowice-Dziedzice.
Koszty: dla mieszkańców Gminy Czechowice-Dziedzice zajęcia są bezpłatne (koszty pokrywa gmina). Liczba miejsc jest ograniczona. Obowiązują wcześniejsze zapisy z użyciem formularza zgłoszeniowego.
Realizatorzy: pedagodzy, psycholodzy posiadający uprawnienia do prowadzenia Programu, a jednocześnie wysokie kwalifikacje i wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców".
Zapisy: przyjmuje Biuro ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom, Urząd Miejski w Czechowicach-Dziedzicach, Plac Jana Pawła II 2. Formularz zgłoszeniowy należy podpisać, zeskanować i wysłać na adres: ppu@um.czechowice-dziedzice.pl.
Szczegółowych informacji udziela kierownik Biura - Agnieszka Borowska-Paszek, pod numerem telefonu 32 214 7177.
Tematyka zajęć:
Część I – Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym:
- wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
- rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
- aktywne, wspierające słuchanie,
- motywowanie dziecka do współdziałania,
- modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
- uwalnianie dzieci od odtwarzania narzuconych w domu i szkole ról,
- wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
- budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
Część II – Wspieranie procesu budowania wzajemnych (opartych na więzi i szacunku) relacji:
- radzenie sobie z rywalizacją i zazdrością między dziećmi,
- podejmowanie problemu sprawiedliwości, ulubieńców i egoizmu,
- wpływ ról na relacje między dziećmi.
Część III – Dla rodziców i wychowawców nastolatków uwzględniająca problemy wieku dorastania:
- młodzieńczy bunt,
- pragnienie akceptacji,
- potrzeba decydowania o sobie,
- przedwczesne zainteresowanie seksem,
- narkotyki,
- niebezpieczeństwo mediów.
Pełne uczestnictwo w zajęciach uprawnia do otrzymania zaświadczenia o ukończeniu Programu.