Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do treści Przejdź do stopki Przejdź do mapy portalu

Pierwszy elektryczny Solaris trafił do Czechowic-Dziedzic

Pierwszy z dwóch przegubowych autobusów elektrycznych kupionych przez czechowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej został oficjalnie przekazany do użytkowania. Prezentacja nowoczesnego, ekologicznego autobusu – pierwszego takiego pojazdu w komunikacji miejskiej na Podbeskidziu - odbyła się na terenie Centrum Edukacji Ekologicznej.

Pojazd rozpocznie regularne kursy na początku sierpnia. W tym miesiącu powinien do niego dołączyć drugi z czechowickich elektryków. Oba nowoczesne przegubowce Solaris Urbino Electric 18 będą obsługiwały głównie najbardziej popularną wśród pasażerów linię nr VII z Czechowic-Dziedzic do Bielska-Białej.

W uroczystym przekazaniu autobusu wzięli udział: Burmistrz Czechowic-Dziedzic Marian Błachut, Prezes PKM sp. z o.o. Rafał Kupczak oraz Dyrektor Sprzedaży firmy Solaris Bus&Coach sp. z o.o. Rafał Zajas. Po symbolicznym przekazaniu kluczyków - ostatecznie trafiły one do rąk kierowców, którzy będą pierwszym, czechowickim elektrykiem jeździć – odbyła się jazda testowa na teren pętli autobusowej przy kopalni Silesia, gdzie znajduje się ładowarka pantografowa, umożliwiająca doładowywanie baterii autobusu w ciągu dnia.

Zakup dwóch autobusów przegubowych elektrycznych klasy MEGA, wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania realizowany jest przez PKM w ramach projektu „Elektromobilna komunikacja miejska w Czechowicach-Dziedzicach”, na którego sfinansowanie czechowicki przewoźnik pozyskał wysokie, 80-procentowe dofinansowanie ze środków zewnętrznych.

- Cieszę się, że w tak trudnym czasie naszemu Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej udało się z powodzeniem zrealizować tak ambitną inwestycję, jaką jest zakup nowych, przegubowych autobusów elektrycznych. Nowe pojazdy zastąpią, stare, wyeksploatowane już 15-metrtowe Solarisy i wprowadzą komunikację miejską w Gminie Czechowice-Dziedzice w zupełnie nową erę. Autobusy elektryczne to przyszłość w komunikacji miejskiej, przynajmniej na najbliższe dekady. W naszej gminie ta przyszłość właśnie staje się teraźniejszością i nie jest to bynajmniej nasze ostatnie słowo w tej dziedzinie… – mówi Burmistrz Marian Błachut.

 

W ramach projektu „Elektromobilna komunikacja miejska w Czechowicach-Dziedzicach” PKM kupił dwa autobusy przegubowe elektryczne wraz z niezbędną do ich ładowania infrastrukturą. Są to dwie stacje ładowania: jedna, dwustanowiskowa, na terenie zajezdni PKM, służąca do nocnego ładowania pojazdów oraz druga, zlokalizowana na przystanku Czechowice-Dziedzice Silesia ładowarka pantografowa, służąca do ich podładowywania w czasie dnia.

Autobusy – przegubowe pojazdy marki Solaris klasy MEGA, o długości 18 metrów, w pełni niskopodłogowe i dostasowane do przewodu osób niepełnosprawnych - wyposażone będą m.in. w:

  • klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej
  • defibrylator
  • blokadę alkoholową kierowcy
  • ładowarki USB z podświetlaniem LED, które umożliwiają ładowanie urządzeń elektronicznych posiadających opcję zasilania poprzez gniazdo USB, takich jak: smartfon, tablet, czy inne urządzenia mobilne
  • monitoring wizyjny z wysokiej jakości kamerami
  • system kamer i monitorów zastępujący lusterka wsteczne (czechowicki elektryk to pierwszy Solaris w Polsce, wyposażony w taki system)
  • urządzenie do płatności elektronicznej bezgotówkowej oraz nowoczesne kasowniki
  • system zapowiedzi głosowych
  • tablice zewnętrzne i monitor LCD wewnątrz pojazdu
  • dodatkowe oświetlenie zewnętrze nad drzwiami – drzwi otwierane są na zewnątrz
  • autobus może przewieść 129 osób
  • posiada 41 miejsc siedzących o podwyższonym komforcie, z materiałem tapicerskim 3D – „trzymającym” pasażerów

Na realizację projektu „Elektromobilna komunikacja miejska w Czechowicach-Dziedzicach” PKM pozyskało środki w ramach pilotażowego programu, łączącego środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, działanie 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, poddziałanie 4.5.2. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie RIT Południowy oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Program GEPARD II – transport niskoemisyjny, część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego).

Dzięki temu realizacja inwestycji o łącznej wartości 7 590 800 złotych, była możliwa przy zaangażowaniu środków własnych PKM na poziomie 10 200 złotych! Reszta to 6 mln złotych dotacji (po 3 mln z RPO województwa śląskiego i NFOŚiGW) oraz 1 580 600 złotych preferencyjnej pożyczki z NFOŚiGW.

Autobusy elektryczne różnych marek, w tym 18-metrowe, były już w naszym mieście testowane. Przypomnijmy, że testujący te pojazdy w trudnych warunkach miejskich kierowcy, wśród zalet najczęściej wymieniali: dynamikę pojazdu, komfortowe zawieszenie, niski poziom hałasu, płynność jazdy i wysoką estetykę połączoną z funkcjonalnością. Elektryczne, ciche i nie zanieczyszczające powietrza pojazdy, spotykał się również z uznaniem ze strony pasażerów.

Działania czechowickiego przewoźnika od wielu lat wpisują się w starania gminy, mające na celu poprawę jakości powietrza w mieście, obniżenie poziomu hałasu oraz podniesienie komfortu użytkowania komunikacji publicznej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że wcześniej PKM Czechowice-Dziedzice, również przy znacznym udziale środków zewnętrznych, zakupiło 4 autobusy Solaris Urbino 12 z nowoczesnymi, niskoemisyjnymi silnikami spełniającymi surową normę Euro 6, a następnie 3, jeszcze nowocześniejsze i jeszcze bardziej ekologiczne autobusy hybrydowe -  Solaris Urbino 12 Hybrid.

logotypy projektowelogtyp NFOŚiGW

 

 

Tak