Nowa stawka, którą na dzisiejszej sesji uchwaliła Rada Miejska, została ustalona w wyniku przetargu, a jej wzrost wynika z rosnących od kilku lat opłat oraz kosztów działalności firm zajmujących się odbiorem i recyklingiem odpadów, na które czechowicki samorząd – podobnie jak ma to miejsce w całym kraju – nie ma większego wpływu.
Zaproponowana stawka - 25,50 złotych miesięcznie*, to wynik podziału najkorzystniejszej, zaproponowanej w przetargu na odbiór i gospodarowanie odpadami kwoty - 12 023 991 złotych, przez ilość mieszkańców deklarujących udział w gminnym systemie gospodarowania odpadami, powiększona o koszty administracyjne. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że wspomniane koszty administracyjne to zaledwie złotówka, czyli jedna dwudziestą piąta całej stawki. Resztę stanowią faktyczne koszty odbioru, transportu, składowania, recyklingu i utylizacji odpadów. A te, w ciągu ostatnich kliku lat, dosłownie poszybowały w górę.
Sama tylko opłata środowiskowa, potocznie zwana marszałkowską, którą trzeba odprowadzać za każdą tonę odpadów trafiających na składowisko, na przestrzeni ostatnich trzech lat wzrosła ze 170 na blisko 280 złotych. Drastycznie, bo o 60 procent, wzrosły koszty energii elektrycznej. A trzeba pamiętać, że przetwarzanie odpadów komunalnych, to proces bardzo energochłonny. O około 30 procent wzrosły z kolei koszty pracownicze, co związane jest m.in. ze wzrostem płacy minimalnej.
Wyliczając obiektywne czynniki, które miały bezpośredni wpływ na wzrost kosztów funkcjonowania całego systemu odbioru i gospodarowania odpadami komunalnymi w całym kraju, nie można zapomnieć o inwestycjach jakie musiały przeprowadzić firmy z branży, aby dostosować się do nowych wymogów ustawy o odpadach. Zmiany wprowadzone w tej ustawie w 2018 roku nałożyły na przedsiębiorców szereg obowiązków wiążących się z wysokimi nakładami finansowymi, co w konsekwencji doprowadziło nie tylko do wzrostu kosztów, ale również do upadku wielu małych firm i spadku konkurencyjności. Wymagania te to m.in.:
- operaty wodnoprawne,
- monitoring wizyjny,
- zabezpieczenie roszczeń,
- obowiązki związane z przygotowaniem odpadów niebezpiecznych do unieszkodliwienia (odpowiednie pakowanie, opisywanie itd.),
- skrócenie czasu magazynowania odpadów niebezpiecznych.
Na bilansowaniu się kosztów funkcjonowania całego systemu mocno odbiły się również niekorzystne zmiany na rynku samych surowców wtórnych. Ze względu na nadpodaż segregowanych odpadów, obecnie nie ma dużych zysków ze sprzedaży surowców wtórnych, a do pozbycia się niektórych z nich firmy muszą nawet dopłacać (np. makulatura).
Niebagatelny wpływ na rosnące koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami ma też stale rosnąca ich ilość. Niestety, ale z roku na rok „produkujemy” coraz więcej odpadów. Świadczą o tym dane, zarówno te ogólnopolskie, jak i dotyczące naszej gminy. Na przestrzeni ostatnich sześciu lat (2014-2019) waga odbieranych od mieszkańców Gminy Czechowice-Dziedzice odpadów komunalnych wzrosła z niespełna 12 do przeszło 14 tysięcy ton rocznie!
Dlatego szczególne podziękowania należą się tym mieszkańcom, którzy dokonując świadomych wyborów, głównie podczas robienia zakupów (pakowanie do torby wielorazowej, wybieranie produktów bez zbędnego opakowania, lub sprzedawanych w opakowaniach zwrotnych, z kaucją) oraz odpowiednio segregując odpady i kompostując odpady BIO, starają się wytworzyć jak najmniej odpadów, zwłaszcza tych niesegregowanych i nienadających się do recyklingu.
Wprowadzając nową, wyższą z obiektywnych przyczyn stawkę za odbiór odpadów komunalnych, od 1 stycznia 2021 roku gmina wprowadza zniżkę dla osób kompostujących odpady biodegradowalne (złotówka od każdej osoby w kompostującym odpady gospodarstwie domowym) oraz znosi limit wagowy dla odpadów zielonych (trawa, liście, gałęzie itp.) przyjmowanych w PSZOK.
Na koniec przypominamy, że odpowiadająca za sprawne funkcjonowanie systemu odbioru odpadów komunalnych gmina nie zarabia na tym.
BGO/UM, ŁP
* stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny to 76,50 złotych miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.
OŚ/UM, ŁP