11 września rozpocznie się europejska trasa Zeppelina 2021, zorganizowana przez koncern ZF. ZF Friedrichshafen AG to niemiecka firma posiadająca zakłady produkcyjne m.in. w Czechowicach-Dziedzicach, zajmująca się dostarczaniem rozwiązań motoryzacyjnych. W ramach trasy sterowiec będzie latał nad Polską i Czechami. 14 września zobaczymy go na niebie nad naszym miastem.
Sterowiec, który zobaczymy nad województwem śląskim to jeden z sześciu istniejących Zeppelinów NT (New Technology). Sterowce produkowane są w Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim. Zeppelin ma 75 metrów długości, dzięki użyciu helu może wznieść się na wysokość 3 tysięcy metrów nad poziomem morza, a normalna wysokość przelotowa to około 300 metrów nad powierzchnią ziemi. Może rozwinąć prędkość do 125 km/h, ale jest ona zależna od siły i kierunku wiatru.
Przelot Zeppelina ZF można śledzić w serwisie FlightRadar24, który pokazuje lokalizację statków powietrznych na mapie w czasie rzeczywistym. Wystarczy w aplikacji wpisać numer identyfikacyjny DLZNT przypisany sterowcowi ZF.
Europejska Trasa Zeppelina 2021 - harmonogram:
11.09.2021 | Katowice, Gliwice |
12.09.2021 | Częstochowa |
14.09.2021 | Bielsko-Biała, Czechowice-Dziedzice |
15.09.2021 – 16.09.2021 | Wrocław |
17.09.2021 | Praga, Pilzno, Klášterec nad Ohří |
18.09.2021 |
Praga, Stará Boleslav, Jablonec nad Nisou |
Więcej o Zeppelinie. Podstawowe fakty:
- Przy długości 75 m Zeppelin jest obecnie największym sterowcem na świecie.
- Prędkość przelotowa wynosi ok. 100 km/h (maks. 125 km/h) i zależy od siły i kierunku wiatru.
- Maks. wysokość 3000 m n.p.m., normalna wysokość przelotowa ok. 300 m nad powierzchnią ziemi.
- Gaz niepalny hel.
- Sterowiec może startować jak helikopter i unosić się w powietrzu.
Zeppelin startuje przy grawitacji statycznej wynoszącej około 350 kg, czyli jest cięższy od powietrza i dlatego mówimy o lataniu. Balony na ogrzane powietrze „jeżdżą”, ponieważ są „lżejsze” od powietrza.
Zeppelin do wznoszenia wykorzystuje również trzy silniki. W przeciwieństwie do np. balonu, który unosi się wykorzystując hel lub gorące powietrze.
Czy wiesz, że?
- W 1931 r. „Graf Zeppelin” przelatywał na Śląskiem ( m.in. nad Wrocławiem, Wołczynem, Kluczborkiem, Opolem, Bytomiem, Raciborzem i Nysą a w Gliwicach, 5 lipca 1931 R. nawet wylądował) .
- Spośród 114 zeppelinów wyprodukowanych przed rokiem 1918, tylko siedem było sterowcami cywilnymi. Obsługiwały one trasę z Friedrichshafen do Berlina i pokonywały ją w 9 godzin (pociągiem jechało się 24 godz.). Podczas ponad 1500 bezwypadkowych lotów przewieziono 34.000 pasażerów.
- Po I wojnie światowej rozpoczęła się era pasażerskich sterowców. Podróż latającym cygarem była nie tylko symbolem prestiżu, ale i nowoczesności. Była znacznie krótsza niż morski rejs. Na przykład lot z Frankfurtu do Nowego Jorku trwał około 60 godzin. Trzydzieści godzin dłużej leciało się do Rio de Janeiro.
- Swój sterowiec miała również Polska. „Lech” służył w siłach zbrojnych II Rzeczpospolitej w latach 1922-1928, a w 1926 r. można go było zobaczyć na warszawskim niebie.
Więcej informacji na temat Zeppelina znajduje się na stronie zf.com/pl/zeppelin oraz na Facebooku www.facebook.com/zfgroup.polska