Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do treści Przejdź do stopki Przejdź do mapy portalu

Głowy do góry! Nad naszym miastem przeleci sterowiec Zeppelin ZF

14 września nad Czechowicami-Dziedzicami zobaczymy prawdziwy sterowiec. Zeppelin należący do niemieckiego producenta części motoryzacyjnych pojawi się na niebie w ramach europejskiej trasy.

11 września rozpocznie się europejska trasa Zeppelina 2021, zorganizowana przez koncern ZF. ZF Friedrichshafen AG to niemiecka firma posiadająca zakłady produkcyjne m.in. w Czechowicach-Dziedzicach, zajmująca się dostarczaniem rozwiązań motoryzacyjnych. W ramach trasy sterowiec będzie latał nad Polską i Czechami. 14 września zobaczymy go na niebie nad naszym miastem.

Sterowiec, który zobaczymy nad województwem śląskim to jeden z sześciu istniejących Zeppelinów NT (New Technology). Sterowce produkowane są w Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim. Zeppelin ma 75 metrów długości, dzięki użyciu helu może wznieść się na wysokość 3 tysięcy metrów nad poziomem morza, a normalna wysokość przelotowa to około 300 metrów nad powierzchnią ziemi. Może rozwinąć prędkość do 125 km/h, ale jest ona zależna od siły i kierunku wiatru.

Przelot Zeppelina ZF można śledzić w serwisie FlightRadar24, który pokazuje lokalizację statków powietrznych na mapie w czasie rzeczywistym. Wystarczy w aplikacji wpisać numer identyfikacyjny DLZNT przypisany sterowcowi ZF.

Europejska Trasa Zeppelina 2021 - harmonogram:

11.09.2021 Katowice, Gliwice
12.09.2021 Częstochowa
14.09.2021 Bielsko-Biała, Czechowice-Dziedzice
15.09.2021 – 16.09.2021 Wrocław
17.09.2021 Praga, Pilzno, Klášterec nad Ohří
18.09.2021

Praga, Stará Boleslav, Jablonec nad Nisou

Więcej o Zeppelinie. Podstawowe fakty:

  • Przy długości 75 m Zeppelin jest obecnie największym sterowcem na świecie.
  • Prędkość przelotowa wynosi ok. 100 km/h (maks. 125 km/h) i zależy od siły i kierunku wiatru.
  • Maks. wysokość 3000 m n.p.m., normalna wysokość przelotowa ok. 300 m nad powierzchnią ziemi.
  • Gaz niepalny hel.
  • Sterowiec może startować jak helikopter i unosić się w powietrzu.

Zeppelin startuje przy grawitacji statycznej wynoszącej około 350 kg, czyli jest cięższy od powietrza i dlatego mówimy o lataniu. Balony na ogrzane powietrze „jeżdżą”, ponieważ są „lżejsze” od powietrza.

Zeppelin do wznoszenia wykorzystuje również trzy silniki. W przeciwieństwie do np. balonu, który unosi się wykorzystując hel lub gorące powietrze.

Czy wiesz, że?

  • W 1931 r. „Graf Zeppelin” przelatywał na Śląskiem ( m.in. nad Wrocławiem, Wołczynem, Kluczborkiem, Opolem, Bytomiem, Raciborzem i Nysą a w Gliwicach, 5 lipca 1931 R. nawet wylądował) .
  • Spośród 114 zeppelinów wyprodukowanych przed rokiem 1918, tylko siedem było sterowcami cywilnymi. Obsługiwały one trasę z Friedrichshafen do Berlina i pokonywały ją w 9 godzin (pociągiem jechało się 24 godz.). Podczas ponad 1500 bezwypadkowych lotów przewieziono 34.000 pasażerów.
  • Po I wojnie światowej rozpoczęła się era pasażerskich sterowców. Podróż latającym cygarem była nie tylko symbolem prestiżu, ale i nowoczesności. Była znacznie krótsza niż morski rejs. Na przykład lot z Frankfurtu do Nowego Jorku trwał około 60 godzin. Trzydzieści godzin dłużej leciało się do Rio de Janeiro.
  • Swój sterowiec miała również Polska. „Lech” służył w siłach zbrojnych II Rzeczpospolitej w latach 1922-1928, a w 1926 r. można go było zobaczyć na warszawskim niebie.

Więcej informacji na temat Zeppelina znajduje się na stronie zf.com/pl/zeppelin oraz na Facebooku www.facebook.com/zfgroup.polska

Sterowiec Zeppelin

Sterowiec Zeppelin

 

Nie