Autobus ten jest efektem wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów i konstruktorów. Od początku został zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Zawiera wiele nowatorskich rozwiązań.
Elektryczny autobus PILEA będzie można spotkać na liniach o mniejszym obłożeniu tj. linia nr 2, 3, 6.
Uwaga! PILEA nie jest wyposażona w nasze urządzenia ITS, przez co nie będzie widoczna w aplikacji iPKM oraz na tablicach przystankowych.
Testowany autobus ARP PILEA ma 8,5 m długości, 2,4 m szerokości oraz 3,2 m wysokości. Jednorazowo może przewozić 65 pasażerów (23 miejsca siedzące). Polski elektrobus wyposażony jest w baterie o pojemności 142 kWh, które wystarczają na pokonanie 140 km. Na wyposażeniu ma klimatyzację całopojazdową, Wi-Fi, ładowarki USB oraz jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Jak podkreśla producent, autobus wykonany jest prawie w 60 proc. z polskich komponentów, a dzięki silnikowi elektrycznemu jest cichy i ekologiczny.
***
Pierwsze dwa autobusy elektryczne trafią do Czechowic-Dziedzic w przyszłym roku. Będą to dwa przegubowe, 18-metrowe pojazdy klasy MEGA marki Solaris, których głównym przeznaczeniem będzie obsługa linii nr VII do Bielska-Białej. Wraz z niezbędną do ich eksploatacji infrastrukturą (stacje ładowania), nowoczesne, ekologiczne "elektryki" zostaną zakupione z bardzo wysokim wsparciem finansowym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 oraz NFOŚiGW.
Działania czechowickiego przewoźnika wpisują się w starania gminy, mające na celu poprawę jakości powietrza w mieście, obniżenie poziomu hałasu oraz podniesienie komfortu użytkowania komunikacji publicznej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że wcześniej PKM Czechowice-Dziedzice przy znacznym udziale środków zewnętrznych zakupiło 4 autobusy Solaris Urbino 12 z nowoczesnymi, niskoemisyjnymi silnikami spełniającymi surową normę Euro 6, a następnie 3, jeszcze nowocześniejsze i jeszcze bardziej ekologiczne autobusy hybrydowe - Solaris Urbino 12 Hybrid. Kolejnym krokiem będzie realizowany właśnie zakup pierwszych autobusów elektrycznych.
Testy pojazdów elektrycznych innych marek oraz różnej wielkości dają czechowickiemu przewoźnikowi przegląd sytuacji na rynku elektrycznych autobusów i pozwalają weryfikować zawarte w katalogach producentów parametry w warunkach eksploatacji. Zgromadzone w ten sposób dane i doświadczenia dają nieocenioną wiedzę i stanowią przygotowanie do przyszłej, dalszej modernizacji taboru PKM.